onsdag 1 januari 2014

Gott Nytt År , Välkommen 2014!

Jaha så var 2013 slut....det gick fort tycker jag...kort summering av år är att det varit ganska bra med många nyanser...Mörka nyansen ligger på betoning på att min älskade dobermann Trudy fick somna in i september...du kan läsa det här: http://ihuvudetpapernilla.blogspot.se/2013_09_01_archive.html
och sen att jag har dragits med ohälsa sen september och fram till december, då "bara småförkylningar"  tog vid :-( ...
Jag hoppas 2014 ger mig hälsan åter och att det inte blir en "stressgrej" av denna höst- för det har varit varning på det kan jag säga nu-inget jag skrivit om förut, men kanske inte helt konstigt när hälsan går nedåtgående spiral istället för att jag får jobba och träna som jag älskar...men men inga såna negativa tankar nu, det har ärligt talat varit tungt -jag vill se framåt och jobbar på det!

Ljusa nyanser, dvs trevliga grejer som hänt är ju framförallt 2 stora saker, dels min fantastiska Sydafrika resa till Kapstaden till min bror och Lisa o barnen där jag var 2 veckor och njöt av att bara vara Pernilla och Ego-jag har inte rest själv eller gjort något direkt för mig under alla "mina barn år"  utan varit mamma, husmor och skött hushåll -utan att vara bitter,det är jag inte,det har varit frivilligt och jag gillar det-men min fina bror tyckte att Jag Själv skulle resa vilket först var en läskig tanke-men det gick hur bra som helst ;-)
Stort Tack Bästa  bror Lars för ditt envisa intiativ och för allt däromkring som du gjorde för mig !!!
Stort Tack till min fina svägerska Lisa som såg till att jag hade en härlig vistelse och tog med mig på en massa skoj :-) Saknar er mycket och hoppas tiden går fort så vi ses igen...tur att Instagram,Facebook och bloggar finns :-)
Min resa kan du läsa om här ,bloggade Varje dag där och många bilder finns :-) resan börjar här :http://ihuvudetpapernilla.blogspot.se/2013/04/amsterdam.html

och Sen dels- Förutom den otroligt varma sköna torra sommaren vi hade (iallafall här där jag bor)  -
så är förstås den andra roliga saken som hände att jag skaffade en ny hund och en Ny RAS!
Efter att ha haft Dobermann i över 20 år så kände jag redan i våras att en ny dobermann valp nog inte skulle kunna orkas med eller ha mycket tid till under kommande år, kändes lite sorgligt och jobbigt att känna så- för rasen är fantastisk, men krävande, de är smarta och påhittiga, roliga och behöver mycket mental stimulans för att bli som jag vill ha dem.
Jag har dock sneglat på Greyhound på alla utställningar under mina år med Dobermann och när min bästa vän Jeanett hämtade hem sin fina Twiggy-ja då kände jag att detta var ju så rätt....
Fantastiskt söta vackra Leia från kennel Sobers i Italien hämtades hem i oktober och jag har inte ångrat en sekund...Greyhound-en sån underbar ras  och en Dobermann Light på alla sätt och vis-för de har mååånga likheter (för er som inte vet så avlades Greyhound in i Dobermann rasen för över 100 år sedan ) <3
 Varför en hund från Italien? Jo därför att jag är tävlingsmänniska och endast vill ha det bästa och smaken är som baken -men vi alla faller för en viss typ -och Kennel Sobers är en fantastisk kennel med erfarenhet, kunskap och mååånga vinstrika hundar i bagaget och eftersom Jeanett är min hundmentor och har sjätte sinne angående hundar så lyssnar jag mycket på henne och lär mig mycket -för hon har koll ;-) hennes blogg kan du läsa här om du gillar hundar (och katter och hästar...;-) http://www.kenneljeandark.blogspot.se/

Vår resa med att hämta hem Leia eller Sobers Uliana som hon heter i stamtavlan (Emma följde med mig) kan du läsa om här :  http://ihuvudetpapernilla.blogspot.se/2013_10_01_archive.html
Stort Tack Bitte ochPierluigi ! Francesca och Dario för förtroendet för Leia-gör mitt absolut bästa för att hon ska växa upp till en hund ni kan vara stolta över <3

Det har självklart varit en massa trevligheter under året mer än dessa två jag berättat om nu. men det kan ni ju scrolla lite över i bloggen om ni har tid och lust...
Jag ska förhoppningsvis bli duktigare på att blogga oftare och lite kortare inlägg under 2014 -det är kul att ha och framförallt för mig själv att titta på vad man gjort-de som vill får gärna fortsätta följa med på min resa.

Bilderna nedan är från mycket som hänt under december, förutom en hunduställning-där Memory blev Bästa Veteran och så umgicks vi med våra svensk/italienska vänner som kom och tävlade på hundmässan i Stockholm med oss, de körde upp hela vägen från Rom..... och lite julfest har det varit med Nacka Dojo kompisar- så självklart präglas Julen mycket...
Vi blingar på rätt ordentligt enligt många vänner. Vi tar fram allt (vi har plastgran) 1 advent och sen åker allt bort med start denna vecka -alltså efter Nyår !

Julen har varit bra och lugn. Tomten kom i år med-vi har tydligen varit väldigt snälla ...
En del julfirande med nära och kära, extra kul är att min bror Per och fru Melissa är hemma denna jul-de bor annars i New York där båda jobbar inom mode branschen, Per driver svenska märket d.brand som går under d.brand us :http://www.dbrandus.com/ och Melissa är designer på http://www.badgleymischka.com/ jag är så stolt över dem båda! Vi har inte setts på 1,5 år så det har varit härligt att ses :-)
Nyårsafton igår var vi bara familjen här hemma och tog det lugnt med god mat och dryck och resterande jullov kommer gå i lugnets tecken och kanske lite mera social samvaro med vänner och familj. Ladda om för skola och jobb och försöka hålla sig frisk ;-)
Nåväl -här nedan kommer en kavalkad med bilder från decembers happenings...
















































Nyårsdagen blev det gratinerad hummer till lunch...vi orkade inte den på natten...nu skalen kokas ner till en god fond...Gott Nytt År alla som läser här, låt oss göra det bästa vi har utifrån vår egen situation och läge! God Hälsa till Alla ! 

2 kommentarer:

  1. Läste ända hit kompis :-)
    Så kul att vi följs åt med våra små steklar, det känns som en spännande resa!

    Roligt med alla bilder. snart måste vi ses så tjejerna får leka. KrAm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kompis:-) JA det blir kul med våra nya flickor...Vi hörs på telefon om lekdejt :-) kram

      Radera