fredag 3 maj 2013

Torsdagen 2 maj. Mera träning och Lisas födelsedag !

Så var torsdagen till ända...imorgon åker jag hem på kvällen. Tiden har gått väldigt fort och det har varit så många intryck och upplevelser här...
Jag har hunnit med det mesta jag tänkt på -utom Taffelberget - som jag tänkte gå på idag-men tji fick jag-för idag har jag fått se den Sydafrikanska vintern...det har regnat under natten,en snutt och dimman har legat så tät så man har knappt sett havet...mistluren har gått varm för att varna inkommande fartyg som är på väg mot hamnen, ganska häftigt, jag har aldrig sett eller åkt runt i en sån dimma.
Taffelberget kändes då uteslutet så att säga...men men jag har ju en ambition att åka hit igen-då med hela min familj och igår var jag ju uppe på Lions Head och fick rejält med utsikt if you know what i mean...även om då Taffelberget förvisso är ännu högre, det kan man se på många av mina bilder för det dominerar ganska mycket över Cape Town då berget är helt platt.
Jag har även Robben Island kvar -men kände inte för att åka dit själv-så det får också bli en familjegrej.
Istället började jag dagen med att åka till Dragon Power Gym för en sista träning med Juan-Dré. Jag ringde samma taxichaufför som jag hade sist eftersom jag hade kvar hans nummer och han kändes så trevlig och trygg.Han kom på exakt önskad tid och vi körde mot gymet som ligger cirka en 15 minuter bort om det inte är trafik.
Jag kom lite före utsatt tid-det är inte vanligt hemma kan jag säga ;-) Tidsoptimist som jag är...
Min chaufför som heter Desmond sa direkt att han väntar kvar ute på mig tills jag är klar och det kändes ju fantastiskt skönt och bekvämt. Självklart så är det så att de är många som kör taxi här och ont om business ibland (eller ofta vad vet jag?) så får man en turist så är det ju smart att ta hand om den på bästa sätt-jag gillar sånt-lite eget tänk och driv!

Nåväl inne på gymet väntade Juan-Dré och idag körde vi sparring med fokus på sparkar, så på med benskydd och även magbälte för frontkick eller tip !
Jag tränade på att vara explosiv tillbaka och snabb,vilket jag har svårt för-dels för att det är så konditionskrävande och dels för att jag fortfarande tänker för mycket emellanåt och spänner mig för jag vill så mycket...men det blev som vanligt bättre under passets gång eftersom jag blir så trött dåjag slappnar av mer ...
Det är så otroligt mycket finlir som ligger ljusår ifrån mig men som jag sa och han höll med ; att målet är att hela tiden ha kul och bli liiiite bättre -för min egen skull. Efter passet som avslutades lite i gymet och 10 pw på löpnandet så gav jag min Nacka Dojo t-shirt till honom, han ville gärna att vi skulle byta. Jag fick en ny Dragon Power och han fick min nytvättade :-)

Efter avslutat pass så hoppade jag in i taxin och Desmond undrade vart jag ville åka? Jag sa att jag måste köpa lite blommor till Lisa som fyller år idag så stanna till nere vid Waterfront (deras fina galleria)
Då föreslog han ett annat blomställe med mer blommor och bättre priser eftersom Waterfront är generellt dyrt och lyxigt centrum och det tackar man ju inte nej till-då kan man ju köpa Mycket! Jag gillar ju inte Lagom ;-)
Så vi åkte in mot downtown och han guidade mig mellan byggnader och berättade om dem-han är såå rar! Sen stannade han precis utanför en blomstånd (jättestort) på gatan och så hoppade jag ut och köpte en Himla Massa Blommor...jag kunde ju som vanligt inte välja så jag köpte lite olika och den äldre damen som sålde hjälpte till att matcha buketter.
Jag köpte 2 buketter för en är från Lisas mamma och familj hemma i Sverige. Det tog inte lång stund så var jag inne i taxin igen och Desmond körde mig hem (inte behöver man säga nån adress heller han hittar ju-såå skönt! )
Väl hemma så var Lisa iväg på träning med PT Karl och jag skyndade att fixa ordning buketterna i vaser och sen duscha och fixa ordning mig för vi skulle iväg på en sen lunch bara vi tre utan barnen som skulle vara hemma med Teresa som är en underbar nanny.
När Lisa kom hem ledde jag in henne till köket där blommorna var och jag hade lagt dit en liten present från Sverige jag hade med mig, en sjal som jag själv tyckte var fin och hoppades LIsa skulle gilla och det gjorde hon:-)

Sent omsider kom vi iväg och det var Jättekul att sticka iväg på tre man hand och ha trevligt.
Det blev Willoughby (asian fusion) nere på Waterfront. Champagne beställdes in och vi satt och pratade, skrattade och hade det Så trevligt...med mera Champagne blev allt Väldigt trevligt ;-)
Maten var otroligt god, vilken klass... jag åt så mycket mat så jag blev inte småsugen förrän vid 21 tiden ikväll! Hör och häpna så stekte vi då på lite tonfisk...;-)

Iallafall -Sen ville Lars att vi skulle åka till det bästa hotellet i stan som heter The One and Only för en drink, för att visa mig den härliga miljön och why not liksom tänkte jag - efter några glas Champagne såhär mitt på blanka eftermiddagen så kan man lika gärna fortsätta...all in!
Hotellet levde upp till sitt namn och var väldigt häftigt...drinkarna fantastiskt goda (jag dricker ju generellt inte sprit) men smakar de såhär kan det bli riiiiktigt festligt..;-)
Jag och Lars drack varsin ganska stor Mojito och födelsedagsbarnet Lisa var mera ansvarsfull och körde även sen;-) och tog te som var väldigt speciell och rund i sin smak-Lisa gillar teér !
Efter att ha suttit där någon timme och haft jättetrevligt så åkte vi hem och har umgåtts här hemma.
Jag och Elsa har planterat suckulentblommorna vi köpte igår och det blev bra.
Vi har Skajpat med Emma och barnen har pratat kusiner emellan...det är kul att se Emma prata och skajpa med Elsa och Signe som blev riktigt involverade i samtalet och visade leksaker och pratade :-)
Nu är klockan mycket som vanligt men jag hoppas få in ett gäng bilder i vanlig ordning-Internet här laggar en del så det kan hända att bloggen kommer upp imorgon....gonatt!

























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar