torsdag 2 maj 2013

Onsdag 1 maj och klättring uppför Lions Head

Idag vaknade jag en timme tidigare än jag behövde...men jag sov oroligt och det var säkert inför klättringen på Lions Head...
Jag ville så gärna göra det "alla gör" även om jag inte är nån klättrare överhuvudtaget-liksom inte min grej och med åldern har jag utvecklat nån form av svindel och allmänt jobbigt med för höga höjder....kanske inte sååå lyckat om man ska klättra upp på en bergstopp!
Så jag försökte ladda mentalt men hade ju ingen som helst aning om vad som väntade...
Kanske lika bra det för hade jag inte haft Lisa med mig som gått denna rutt ett gäng gånger så hade jag vänt när det började gå uppför eller rättare sagt klättra uppför.
Vi kom iväg vid 7 och började gå vid 7.20 ca -då var det ganska mörkt -ja inte så man behöver ficklampa, men solen började att gå upp.
Det började bra med bara en sjukt lång jobbig uppförsbacke i väg/stig form upp upp upp...min astma gjorde sig direkt påmind eftersom jag har en lång startsträcka innan lungorna är med på vad jag ska göra, trots inhalering , så det var rejält flåsigt ett tag men jag klarade det.
Sen smalnade stigen av på vissa sträckor så man knappt kunde möta någon. Lions Head är ett populärt ställe att vandra på och alla går inte hela vägen upp utan har lite picknick längs vägen. Så småningom så blev det brantare och brantare och det var bara börja klättra mellan stora stenblock och små kontra skrevor-alltså ingen regelrätt bergsklättring utan stora kliv uppåt och så lite stegar och kedjor som hjälpmedel....bilderna nedan får tala för sig själva!
Jag var oerhört stolt över mig själv när jag kom upp, inte för att tyckte det var jobbigt fysiskt även om det var ett bra träningspass ;-) utan för att det är HÖGT och svindlande att vara ovanför molnen -samtidigt så är ju utsikten magnifik och kan egentligen inte återges på bild utan något sånt här måste upplevas....
När vi kom hem igen var vi hungriga, vi hade ju åkt kl 7 och jag hade fått i mig en halv banan och under klättringen druckit en liter vatten så nu var Mat på schemat...en rejäl frukost och dusch sen var jag "good to go" igen! Vi hade pratat lite med PT Karl lite om massage häromdagen, han kör lite sportmassage och jag är i stort behov att få bort lite elände och spänningar själv-så vi skulle byta tjänster helt enkelt och så skulle Lisa ha lite massage också. Det var jättebra för mig att bli tillknådad och andningen och allt i hela bröstryggen släppte. PT Karl hade också en massa problem men jag fick bukt på en hel del av dem så det släppte och han var jättenöjd :-)
Lite mörbultad och trött efter både massage och klättra i berg så satt jag på balkongen och solade....tog ett glas rosé och bara va´för en stund....det kom delfiner som jag satt och tittade på-det blev som en lite meditativ stund. Havet är väldigt lugnande och har en skön inverkan på mig, gillar ju även att titta ut en stund vid vattnet hemma på Baggensfjärden när jag går mina hundpromenader.
Senare på eftermiddagen åkte jag och Lisa upp en sväng till Kirstenbosch , jag vill köpa lite pelargonfrön men just den avdelningen var stängd, hoppas kunna antingen åka dit i em eller imorgon innan jag åker hem...
Däremot var plantshopen öppen och Lisa ville ha lite nya blommor i krukan på balkongen och föll för suckulent avdelningen vilket jag tyckte var bra , för de gillar ju sol och behöver inte så mycket vatten ifall man glömmer....;-) Så det var kul!
Utanför runt parkeringen fanns det massor av pelargoner planterade och det ryckte i fingrarna på mig att snabbt bryta ett skott och ta....men det var så mycker folk runtomkring så jag avstod....för blommans del så är det helt ok för det skjuter ut nya skott snart, men man vet ju inte vad folk gör ;-) Orkar inte bråka! Men jag har inte gett upp, kanske kan jag få med mig något mer skott än det enda jag tog på Warwick vingård så vore det kul för det betyder att jag kan njuta av pelargonen redan i sommar. De andra fröerna som jag ämnar köpa vet jag inte hur fort de tar sig...men men vi får se!
På både dit och hemvägen så var det trafik kaos...det var två inhemska fotbollslag som skulle spela fotboll på stadion -och stadion ligger ju ganska nära oss och det var sååå galet mycket folk som gick öveeeraaallt och bilar i trafikstockning, så det var ett riktigt spektakel! En del såg inte helt nyktra ut om man säger så...vuvuzelorna blåstes det friskt i-där kom jag på var jag hade hört dem förut-de hade ju fotbolls VM 2010 om jag minns rätt...Jag Hatar ljudet av vuvuzelor-får stress! Lisa fick köra runt och åka in lite på genvägar för att inte helt fastna i eländet.
Kvällen avslutades med supergod tonfisk (vi har ätit mycket tonfisk -ni som läst tidigare inlägg vet att vi fick 14kg...;-)) men det gör ingenting för det är så galet gott !
Sen blev det i vanlig ordning Skype med Emma som jag "skajpat" med varje kväll sen jag kom, ibland har även Nick och killarna dykt upp för en pratstund. Skype är verkligen häftigt-så nära men så långt borta!
Avslutningsvis behöver jag väl inte säga att jag var trött denna dag...så trött så jag faktiskt avslutar denna blogg nu på torsdagsmorgonen...
Här lite bilder :-)




























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar