tisdag 23 april 2013

Första och andra dagen i Cape Town....

Igår skrev jag ett långt inlägg...som jag gjorde en kort paus i för att sen fortsätta-det har jag gjort förut-fråga inte vad som gick fel,men när jag sen skulle fixa in fotona så var allt borta...Inte Kul!!
Jajaja så jag får börja om igen då...
Det började lite trist med att lilla Signe fick åka in till akuten min första natt här, hon har varit förkyld och hade problematisk andning/astma så de fick lite medicin och stannade kvar- inget direkt drama men förstås lite trist...
Hon kom dock hem idag och nu hoppas vi att allt blir finemang inom kort :-)

Hursom resulterade det i att jag och Lars stack iväg en sväng själva efter att ha lämnat Elsa på sin förskola som var jättemysig och väldigt lik mina egna barns förskola Pyramiden de en gång gick på, som var och är en underbar Montessori skola.
Såg ut att vara samma typ av upplägg-kul :-) Elsa sprang in och jag såg att hon verkligen gillar att vara där vilket är jättekul att det funkar så bra med tanke på språket...som hon faktiskt redan behärskar bra , gör sig förstådd och förstår förvånansvärt bra...galet häftigt med barn som lär sig! Hon har ju inte ens fyllt 4 år....
Nåväl åter till min och Lars lilla biltripp...Först upp på Signal Hill för en otrolig vy över stan....
Sen vidare utmed kusten söderut och tittade på olika fantastiska vyer och stränder...magiskt vackert är kort och gott det jag kan säga och många mäktiga intryck...

Bilderna som kommer har svårt att återge den atmosfär jag får insupa här...mycket berg som känns som stora kulisser, så vackert och havet som är kaaaaaallllt , men ger ett intryck med sitt underbara turkosa hav på den vita pudersanden (ska ta med sand hem för dekorera runt ljus) att man bara vill slänga sig i havet...men som sagt det är typ 14 grader! Så jag avstår ....

Vi körde alltså från oss ner söderut mot Hout Bay och vidare en sväng in till Imhoff´s farm som har både djur att titta på,ex rida på kameler , de har ost tillverkning och en massa hemgjort allt möjligt ekologiskt gjort...ett mysigt ställe som vi säkert besöker igen med Lisa o barnen också. Där köpte vi iallafall lite bröd att ta med och fräscha wraps för lunch, som vi intog på Noordhoek Beach som hade vit pudersand som stoft...tog bilder men vet inte om ni kan se hur pudrigt det är...
Sen har jag även bilder på sjötången som spolas upp på stränderna-galet konstigt jämfört med vår hemma i Sverige. Det ser ut som jätte tagliatelle spaghetti och kraftig som bara den för att inte tala om själva stammen som är som en svart hård gummislang...imponerande konstig! Naturen är fantastisk och jag undrar vilket syfte denna tång har...
Nåväl vi åkte hem en annan rutt över bergen och mer vacker natur och roliga hus och vingårdar. Någonting som är olikt hemma är hur säkerheten är byggd härnere, det är kameror och elstängsel, murar och ena med det tredje...ganska ovant för oss lugna svenskar ;-)
Här nere är klass skillnaderna enorma och det är annorlunda.
Vackra hus och välordnat mot de "berömda " kåkstäderna där de flesta svarta bor i sina egna små samhällen av plåtskjul,jag har ej varit där och vet inte om jag kommer se heller...det får vi se.
Hursomhelst är det pga av fattigdom väldigt vanligt med inbrott i hus så alla har kameror o hundar och det är en väldig "security" runt sina hus, vilket är både fascinerande och lite sorgligt över det hela.
Här i vårt hus (lägenhetskomplex) så är det dubbla dörrar -alltså i sluss -för att komma in till portiern som är här dygnet runt och förutom det så istället för kod så kör de fingeravtryck i dörren, dvs min bror sätter sitt finger mot en avläsare som ser att han bor i huset och sen öppnas dörrarna...det är faktiskt riktigt coolt och lite James Bond över det hela ;-)

På kvällen sen igår så gick jag,Lars och Elsa ut en sväng utanför vårt hus och gick på stenarna då det var tidvatten så vi kunde gå långt ut, jag hittade lite fina snäckort och sen kollade på solnedgången som är magiskt vacker...jag vet att jag tjatar men alltså-det är verkligen vackert här! :-)

Nåväl det kommer även lite bilder från idag också, då jag och Lars körde igenom det muslimska kvarteret där de har målat alla hus i jätte skrikiga färger...det var faktiskt riktigt coolt!
Vi var också en sväng över tlll Kirstenbosch parken fast idag endast i plantshopen för jag ville se om de hade några fina pelargoner ;-) Japp det fanns några coola...får se hur jag löser det!
Köpte dock med mig lite roliga frön bla Sydafrikas nationalblomma...får se om jag kan få igång det fröet för att sen få en fin planta....;-)

Dagen har avslutats med att jag låg vid poolen i 2 timmar...utan solskydd...eeehhh jag tänkte att äsch det är nog lugnt...jag somnade och nu ser jag ut som en tomat...men men...
Sen blev det ett bra styrketräningspass i husets privata gym med fina Technogym maskiner -helt ok!
Lite god middag på det- grillad oxfilé från Sydafrika-fantastiskt kött- perfekt gjord av min bror och lite rödvin på det så var jag hemma liksom :-)
Så med det säger jag Godnatt!!













































































2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Balla hus.. RÅSA! :-)
    Hoppas du får sova nu kompis-tomaten
    KrAm

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att läsa och samtidigt känna igen sig !

    SvaraRadera