lördag 27 april 2013

Utflykt!

Oj vilken härlig dag det var igår .... Lars och jag gav oss iväg vid 10 tiden utmed kustremsan ner mot Cape of Good Hope eller som vi säger på svenska Godahoppsudden.
Sträckan ner dit är fantastiskt vacker och jag kommer lägga ut alldeles för många berg och hav bilder-men jag kan inte låta bli för det är SÅ vackert...
Känns som om bergen är en enda stor välgjord kuliss och haven som dånar in mot antingen vackra kritvita stränder (alltsåjagvillbaraslängamigivattnetmendetärsåkallt!!!!) eller mot karga steniga klipper ömsom helt runda små berg och stenar liksom utslängda i vattnet...

Vi åkte också förbi en liten kåkstad som jag tog bilder på -alltså kanske inte värt att kallas kåkstad utan mer en fattig del av ett samhälle...vad vet jag...inget stort community iallafall. Men Väldigt Fattigt, det är så stora klasskillnader här nere och det går inte att förstå att så många bor i skjul fast de på dagarna står i hela och rena kläder, vitstrykta skjortor-beundransvärt hur de håller sig själva och kläderna så fina. En sorglig men omöjlig situation känns det som att lösa...

På vägen så åkte vi förbi en Jättestor Struts farm,idyllisk ranchliknande med stora vackra hagar i trästaket där man kan förvänta sig hästar-men nej där gick bara en massa strutsar, det var en syn och kul att se :-)
Väl nere så var det tyvärr molnigt-på en sidan-så bilderna så "står jag i molnen" på ena sidan och i sol i andra..kul väder här :-)
Vi var uppe vid fyrtornet och inte så mycket mer rundvandring än så pga att sikten inte var så kul...tyckte det räckte bra. Bilderna får tala...Jag hittade ett ödlegäng som kravlade runt precis vid muren...klart jag måste fota dem också;-)
På vägen ut från Cape of good Hope så stötte vi på babianer som satt sig på vägen...det var jättekul att se på riktigt , en hel familj som spatserade omkring där :-) Gulliga!

Vidare åkte vi mot Boulders Beach för att kolla pingvinerna och det var också kul och i vacker miljö förstås...De hade fått en en egen strand vit och vacker förstås den med , bara för dem! Himla gulliga är de och jag har bilder på det med-vad jag har fotat idag hahahaha. Fast alla kineser som är här fotar lika mycket som japaner typ så där ligger jag i lä ;-)

Vidare styrde vi kosan mot Kalk Bay, där finns en fantastisk restaurang där Lars hade varit förut med familjen. Maten var heeelt fantastiskt god, den avnjöts med ett glas vitt vin till och ja jag kan inte säga nåt mer än TOPPEN...bland den bästa mat jag ätit! Bilder finns förstås ;-)
Där fanns en fiskehamn och därmed också ett gäng sälar som ivrigt simmade runt och väntade på fiskrester kändes det som....alla verkade leva in nån symbios där i hamnen mellan fiskare, sälar och sjöfåglar -väldigt mysigt med sälarna som verkligen var runda och trinda :-) Bilder på det med...
Vädret var vacker överallt och dagen var så mysig och full av intryck igen...bara en sån sak att jag sa till Lars när vi kom fram till Cape of good Hope "oj vad fort det gick hit" och Lars säger att vi nästan kört i 2 timmar...heeelt otroligt för det hade jag inte märkt! Jag som annars Verkligen Inte gillar att sitta i bilen länge för jag är för otålig...men idag satt jag bara och njöt av utsikt, intryck, titta på folk, hus, berg, olika byggprojekt där alla jobbar typ låååångsamt-ingen jobbar snabbt här ...ja allt är iallafall väldigt intressant att titta på så jag nappade inte på Lars erbjudande att köra den stora tuffa Range Rovern i VÄNSTERTRAFIK...de kör åt fel håll här ;-) Jag börjar vänja mig med blev lite svettig i början ....jobbigt när det är korsningar och rondeller...hahaha men men jag kanske prövar på att köra innan jag åker hem ;-)
Kvällen avslutades med härlig god middag och rosevin, väääldigt trevligt !























































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar