onsdag 24 april 2013

Onsdag 24 maj

Så var det redan onsdag kväll...tiden går fort!
Idag har jag hängt med på Lisas Pilates pass i ett litet sött hus 100 meter från vårt-väldigt smidigt :-) Jag är inte så duktig på Pilates men kände igen en del av övningarna och kämpade på hela passet och det var skönt och precis vad min kropp behövde, dessutom kul med en kunnig lärare.
Väl hemma igen så beslöt jag mig för att promenera ner mot Waterfront!
Lisa ville följa med och visa mig runt, Lars stannade hemma och jobbade lite och barnen var med sin nanny= en liten tjej tripp på tu man hand :-)
Det var varmt idag,måste varit minst 25 grader i skuggan...så shorts och top räckte mer än väl, så började vi vår promenad och strax innan vi kom till Waterfront så ville Lisa svänga in på Grand för att visa mig ett av hennes favvo ställen...som snabbt blev mitt favvo också och vi bestämde spontant på stående fot att äta lunch där-det var ju ändå lunchdags...
Jätteläckert ställe mitt på beachen med platser både ute och inne...en bar med soffor "utslängda" i sanden och en jättestor discoboll låg ute i sanden också!
Lounge musiken strömmade ur högtalarna och Lisa berättade att det ordnas häftiga fester ibland och det kan jag mycket väl tänka mig in i...riktig " Ibiza style"
Riktigt läckert ställe och väldigt god mat. Vi tog in rosé vin och Carpaccio till lunch...och hade lätt kunna beställa in en flaska till och fastnat resten av eftermiddagen där-MEN vi besinnade oss och åt upp vår lunch och slank in en snabbis på damrummet innan vi fortsatte vår promenad.

Där inne fanns det läckra affischer som Grand själva tryckt upp...jag kände att det där var ju coolt och ville också ha en sån. Ute vid baren fick jag tag på Managern och undrade om de sålde dessa? Det var inget de hade framme i deras fina lilla shop -men ingenting verkar vara ett problem på Grand (otroligt trevlig o tillmötesgående personal) medan vi pratade med annan personal så skyndade de att hitta fram några exemplar till mig, det fanns många fina...men jag köpte två-de lägger jag ut när jag kommer hem till Sverige, för de packade in dem så omsorgsfullt :-)
Så med den lilla fina rulle vandrade vi vidare utmed vattnet hela vägen ner till Waterfront som alltså är deras centrum med bl a en galleria med masssssor av affärer med b l a roliga afrikanska hantverk o prylar och så även vanliga kläd och sko butiker som vilken galleria som helst med en del restauranger.
Utanför är hamnen som har olika båt tripper för turister, bla går båten till Robben Island därifrån-till fängelset där Nelson Mandela satt.
Där finns också en fin saluhall -Market on the Wharf med allt möjligt gott från ekologiskt kött , grönsaker och rawfood produkter!

Inne i gallerian puttrade vi runt en stund-jag köpte inget utan sonderade terrängen såattsäga...;-) Lisa köpte dock lite kläder till flickorna inne på Zara !! Det var den enda europeiska kedja som jag kände igen ...lite kul :-)
Sen inne på saluhallen köpte hon lite supergod torkad ananas och nötter i en rawfood disk, väldigt fräscht! Sen gick vi runt lite grann till innan vi vandrade hem en annan väg så jag skulle få lite koll på omgivningarna, känns skönt att kunna hitta runt lite själv här också :-)
De bor i en väldigt trygg del av Cape Town och det känns väldigt bra här. Jag har dock både förstått och sett att skillnaderna är stora och i en del områden är det farligt att röra sig i...
Vi kom hem sen eftermiddag och sen dess har vi bara softat hemma..inte gjort så mycket mer än att sitta på balkongen och filosofera lite över livet...hur vacker solnedgången är och njuta av stunden , busa med Elsa och Signe och sen ätit en jättegod middag fixad av Lisa.

Jag har också, tack vare vänners facebook uppdateringar blivit varse om sorg hemma i hundvärlden, två hundar som jag gillade mycket och hade ett "släktskap" med dvs mina egna Dobermann tikar jag har och haft genom åren var mamma till en och mormor till de andre...kan tyckas larvigt för er icke hundmänniskor- men för mig var det mycket ledsamt att läsa eftersom jag kände dem väl och även visat dem många gånger på utställningar och jag stod igår och även idag och tänkte på dem och deras familjer vid vår vackra solnedgång här och blev lite ledsen i ögat.
Varma kramar till familjerna Celle och Kostic och självklart till min bästa Jeanett som förlöst och fött upp dessa fina 2 prinsar där en levde alldeles för kort tid och den andre hade en långt skönt friskt liv -massa kramar till er alla!

Här kommer lite bilder från dagens händelser-enjoy :-)































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar