söndag 28 april 2013

Söndag 28 april och vingårdar i sikte...

Idag söndag har vi varit på två vingårdar! Båda jättetrevliga, den ena Fairview wine estate
( www.fairview.co.za/ ) ganska så mycket större, de har även ost tillverkning (Get) och är ganska kända. Vinet finns på Systembolaget med några viner av sitt sortiment och den andra Warwick ( www.warwickwine.com ) det var jättegulligt med härliga omgivningar också....
Handlade på båda ställena, en del vin som vi kan dricka här nere -sen tar jag nog hem nån flaska också...På båda ställena skeppade dem hem dörr till dörr men jag hoppade inte på det tåget idag ...
Hoppas vi kommer hela familjen hit och då kan vi göra riktiga vinprovningar för det gjorde jag inte idag...smakade liiite bara, sen åt vi lunch och då drack jag rosevin :-)
Skulle velat köpa en massa god getost men det blir knepigt o frakta hem.
Sen gör de choklad också -så en sån liten provask köptes ju förstås...och så gör de egen olivolja och balsamico..så det måste jag ju ha...och ytterligare en flaska olja man kunde tappa upp själv...klart jag måste ha..och flaskan var ju dessutom snygg...;-)
Jooooorååsåatttteeee...det blidde lite grejjer! Så förutom den fina butiken och vinprovningsmöjligheter så fanns det alltså en massa getter ute och ört trädgård och olivträd, väldigt vackert område och återigen så är det jättebarnvänligt!
På Fairview blev alltså lite shopping och en jättegod lunch i deras härliga restaurang. När jag läser menyn så dyker ett svenskt namn upp , bagaren Johan Sörberg...har för mig att jag sett honom mycket på tv visandes hur man bakar och sånt...foto finns från menyn ;)

Vidare åkte vi sen en lite snabbare vända till Warwick där det blev inköp av några burkar hemgjord tapenade, lökchutney, och plommonsylt. En väldigt skön försäljningskylt fick mig att stanna till...foto finns på det...;-) Barnen lekte i lekparken med Lars o Lisa ,medan jag handlade och jag hittade en pelargon som verkade växa vilt (eller nåt) intill...vips så hade ett skott brutits av och hamnat i min påse...uuups...;-) Det är nån sorts doftpelargon, men jag har redan döpt den till Warwick eftersom den kommer därifrån !

Vidare åkte vi till Giraffe House för barnens skull -men också vi tyckte det var kul med vilda djur...Det var verkligen ett Skansen...med massssor av hagar och stora burinhägnader (en del tycker jag var i minsta laget :-( men men )
Vi fick 2 minihinkar med pellets i entren och fick mata bäst vi ville vem som helst det var ju lite kul:-) Där hängde vi ett tag och betade av djur för djur tills vi alla var trötta i både fötter och huvud...båda barnen somnade i bilen.

När vi kom hem krånglade ena hissen upp och det var på vippen att vi fastnade -hjälp-inte kul med 2 trötta småbarn! Men det gick bra! In med alla vinlådor vi köpt och vagn och hela konkarongen och upp i lägenheten!
Kvällen avslutades med en Supergod Tonfisk gjord på asiatiskt vis av mästerkocken Lisa-jag döpte tonfisken till Haiku 2 för det var baske mig i samma klass...perfekt stekt/halstrad snabbt på båda sidor och rå kärna -ojojoj vad gott det blev!
Det blir tonfisk imorgon med och det Gör Ingenting! Det kom ju som sagt en hel del fisk igår -så nu är det bara o äta :-)
Med magen full av tonfisk och självklart några glas vin så har ytterligare en dag gått!
Jag avslutar med ett gäng bilder i vanlig ordning!





































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar