söndag 28 april 2013

Lördag 27 april

Tiden flyger iväg och intrycken är många...när jag skriver detta är det söndag kväll, för det har inte hunnits med innan!
Nåväl jag ska försöka återge gårdagen så gott jag kan och bilderna får som vanligt sen tala för sig själva!!
Lördagen i sig började inte så bra för jag sov väldigt dåligt och oroligt av nån outgrundlig anledning, men så kan det vara ibland (kanske alla intryck ? ) så istället för att ha följt med Lisa och en grupp upp på Table Mountain (på en rutt som varken Lisa eller jag visste nåt om och jag klättrar inte så vant i berg) så gick Lisa själv med grannen ( det visade sig sen att den rutten kunde vem som helst klara och vem vet jag kanske hinner innan veckans slut) Efter en god frukost på balkonen så följde jag med Lars och barnen ner till Waterfront och till det stora Akvariet som ligger precis brevid! En hel undervattensvärld öppnade sig och jag som tycker om sånt jättemycket gick runt och fotade mig blå! Det var i 3 plan och som gjort för barn och väldigt pedagogiskt. Det fanns också ett hörna där de visade med mikroskop hur de odlar maten till hajar och annan fisk, där de står och förklarar och visar!
Längst ner fanns en hel barnavdelning för Elsa och Signe, där kunde de måla eller klippa och klistra och titta på pingviner och fisk som uppehöll en av långsidorna i väggen i ett jätteakvarium...så coolt.
Efter vi sett alla mindre akvarium med olika sorters fisk som lever här i Atlanten och även Indiska Oceanen-de möts ju- så gick vi ner till det Super stora akvariet...där simmade hajjar och stora fiskar med små fisk i ett enda stimm....
Jag hoppas alla bilderna på nåt sätt kan återge upplevelsen-för det är svårt! Mäktigt och häftigt är orden!
Jag fick också svar på tången som jag hittat på stranden förut-ni vet den stora gummiliknande slangen med Tagliatelle band looken som låg i sjok på stranden...på bilderna ser ni att det ser ut som små undervattensträd i vattnet! Kul och veta hur det funkar :-)

Vi var hemma igen före lunch (man hinner med mycket med småbarn som vaknar tidigt ;-)) och då hade även Lisa kommit hem! Hon stannade hemma med Signe som skulle äta och sova och jag, Lars och Elsa tog bilen och åkte till Hout Bay Market som är på helgerna.
Det var en liten specielll dag då de firade Freedom Day -så det var extra festligt med live reagge band som spelade...fullt ös med folk och skön stämning!
Jag handlade en del , b la 2 väskor av mocka och en av dem har springbock päls insytt det var fint. Tjejen som sålde dem hade sytt dem själv och hade en massa fina saker-det känns skönt att då köpa av någon som tillverkar själv vilket många gör och säljer! Fattigdomen är stor och likaså arbetslösheten och de flesta bor i "shacks" alltså i plåtskjul i stora kåkstäder. Det blev med andra ord det lite smått och gott att ta hem till familjen :-)
Efter god lunch och lite häng på marknaden så körde Lars ner bilen till stranden som ligger alldeles brevid. Stora sanddyner som ligger på stranden som Lars buskörde lite med bilen med upp på kanterna....missade dock att bilder då-höll i mig ;-)

Väl hemma igen så hade vi fått nyfiskad tonfisk levererat,inte mindre än 14 kg....den hade fiskats i Kalk Bay där jag och Lars var häromdagen, så Lars ställde sig och fixade med den så nu blir det nog mycket tonfisk att äta nu....

Sen var tanken att jag skulle blogga lite...men natten gjorde sig påmind och jag somnade faktiskt på sängen med Ipaden ....så det blidde en liten powernap och det var ju bra eftersom Lisa och jag skulle ut på tjejmiddag senare på kvällen!
Lisa hade valt ett av sina favoritställen och som tur var har vi likadan smak på mat...Det blev ett finare Asiatiskt ställe som heter Haiku med fantastisk mat och gott vin och mycket bra service av kunnig personal...Lisa har tagit dit alla tjejkompisar som varit och hälsat på så vår servitör kände igen henne hahahaha det var lite kul-men å andra sidan vem kommer inte ihåg en sån snygging som Lisa :-) Hursomhelst blev vi sittande där i några timmar och hade tjejmys innan vi tog en taxi hem!
Här kommer lite bilder i vanlig ordning i förhoppningsvis den ordning jag berättat så bilderna talar för sig själva...







































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar